Fejlesztés és Finanszírozás 2010/3. szám

Túry Gábor

Autóipari trendek a közép-európai országokban

- Kivonat -

JEL L-62

 

Míg 1975-ben a világ autóipari termelésének 80 százalékán még csak hét ország osztozott, addig ez 2005-ben már tizenegy országot jelentett. A globális termelés a kapcsolódó iparágak esetében is globális szereplőket igényelt. A kilencvenes évekre kialakultak azok a globális autóipari beszállítók, melyek az iparág jövője szempontjából kulcsfontosságú szerepet játszottak és játszanak ma is. Az új befektetések egyre inkább a fejlődő országok növekvő vásárlóerejű térségeiben valósultak meg, mivel a várható gazdasági fejlődés és a kedvező bérköltségek vonzó alternatívát jelentettek. A tendencia azonban korántsem volt akkora hatással a centrumtérségek (autógyártó központok) kibocsátására, mint azt korábban előre jelezték. Ennek oka, hogy az alacsony munkabérek önmagukban csak a kilencvenes évek közepéig jelentettek jelentős vonzerőt, továbbá a politikai szempontok – az autóipar sajátos (nemzeti) jellege – is nagyobb jelentőségűek voltak, így a nagy autóipari összeszerelő cégek igyekeztek minél inkább hazai gyártású autókkal ellátni a különböző országok piacait.

Az összeszerelés esetében ez jelenleg is igen fontos szempont, hiszen az autóipari cégek politikai és társadalmi nyomásra ugyan, de igyekeznek elkerülni, hogy a meglévő termelés meghatározó részét alacsony munkabérű országokba vigyék. Ez azonban inkább a korábban már létezett üzemek áttelepítése esetén igaz, az új összeszerelő üzemek egyértelműen az új piacokra és alacsonyabb gyártási költségű fejlődő térségekbe összpontosulnak.


Túry Gábor, tudományos munkatárs (MTA Világgazdasági Kutatóintézet)

A folyóirat cikkeinek lehívási, megvásárlási lehetősége kialakítás alatt van. Addig is, ha valamely cikket teljes terjedelemben el kívánja olvasni, kérjük vegye fel a kapcsolatot a Fejlesztés és Finanszírozás/Development and Finance szerkesztőségével az edit@ffdf.hu e-mail címen. Köszönjük megértését.